Gezonde school

Een gezonde school
Onderzoek wijst uit dat leerlingen met een gezonde leefstijl beter presteren op school.

Op SBO Het Avontuur willen wij bijdragen aan een de gezonde leefstijl van onze leerlingen door hen te leren gezonde keuzes te maken in wat zij eten en drinken en door meerdere beweegmomenten per week aan te bieden.
10-uurtje
Tijdens het eerste pauzemoment (10-uurtje) bieden wij als school groente en fruit aan voor alle leerlingen en drinken wij water, thee of (karne)melk, al dan niet meegenomen van thuis in een beker of in een fles.

Leerlingen mogen ook groente en/of fruit meenemen van huis, als zij dat fijner vinden.
Als zij niet genoeg hebben aan een stuk fruit of groente, kan er uiteraard ook een boterham gegeten worden.
Lunch
Tussen de middag stimuleren wij een gezonde lunch. Dat bestaat uit brood, het liefst bruin en het liefst met hartig beleg. Daarbij mag ook weer groente en fruit gegeten worden, maar ook een stukje kaas of worst is mogelijk. Andere lekkernijen, zoals croissantjes, donuts, yoghurttoetjes, etc. mogen thuis genuttigd worden, maar nemen we niet mee naar school.
Verjaardag
Een verjaardag is een feestje en bij een feestje hoort wat lekkers en wordt er getrakteerd! Onze voorkeur gaat uit naar een gezonde traktatie en houd het klein. Het gaat om het gebaar!
Bewegen
Leerlingen op SBO Het Avontuur krijgen minstens 2 keer per week 'bewegingsonderwijs' van een vakleerkracht in de gymzaal aan de Columbuslaan.

Groep 1-2-3 heeft daarnaast 1 keer per week een 'natte gymles'. Met elkaar lopen zij naar het zwembad waarbij ze in het water lekker gaan bewegen.

Groep 3-8 gaat 2 keer per dag 20 minuten naar buiten om lekker op het plein te bewegen, onder (bege)leiding van de leerkracht, waarbij 2 keer per week gericht buitenspel wordt aangeboden door de vakleerkracht bewegingsonderwijs. Er worden spelletjes aangeleerd die de leerlingen ook thuis in de buurt gemakkelijk buiten kunnen spelen.
Stichting Special Heroes Nederland

Stichting Special Heroes Nederland maakt zich sterk voor mensen met een beperking door een gezonde en actieve levensstijl te stimuleren en een zo groot en breed mogelijk aanbod in sport, cultuur, werk en gezondheid te creëren.

SBO Het Avontuur is een Special Heroes school. Dat betekent dat wij extra beweeglessen kunnen aanbieden en alle leerlingen kennis kunnen laten maken met verschillende sporten. Ook helpen wij leerlingen (en hun ouders) als het gaat om lid worden van een sportvereniging, passend bij de leerling en zijn (ondersteunings)behoeften.